martes, 17 de noviembre de 2009
Auctoritas i alienació
(Este excelente artículo de María Dolores Gimeno Puyol, profesora de la Universidad Rovira i Virgili de Tarragona, resume el resultado de la mesa redonda en torno a la que se debatió, el miércoles 11 de noviembre, sobre "el presente y futuro de la lengua y literatura catalanas en Aragón. El artículo fue publicado el sábado pasado por Diario de Teruel en su columna de opinión en catalán 'Lo Cresol' y me ha sido enviado por Ignacio Micolau, subdirector del Instituto de Estudios Humanísticos de Alcañiz, entidad organizadora del debate. La profesora Gimeno es bajoaragonesa, natural de Maella, población de la que se ofrece una panorámica en la foto adjunta. Ramón Mur)
LO CRESOL
Auctoritas i alienació
MARÍA DOLORES GIMENO
L’11 de novembre passat se va celebrar a Alcanyís una taula redona sobre el “Present i futur de la llengua i literatura catalana a l’Aragó”, moderada pel periodista de Bellmunt Ramon Mur, dins del Curso Interdisciplinar de Humanidades. Grosso modo, los diferents professors implicats van efectuar una descripció dels aspectes lingüístics (Pere Navarro, dialectòleg de la Universitat Rovira i Virgili), la producció literària (jo mateixa, professora de literatura espanyola també a la URV), la situació legal (Artur Quintana, de l’IEC) i la implantació educativa a la zona (Pietro Cucalón, director del CRE de Castellote).
Los especialistes van parlar ex cathedra dels aspectes que coneixen des de la consideració científica de la llengua autòctona de l’Est d’Aragó com a dialecte occidental del català. Los arguments lingüístics van estar il•lustrats amb mapes de l’expansió de les llengües romàniques i d’altres sobre lèxic, fonètica i morfologia. Les dades sobre literatura van evidenciar una eclosió excepcional d’escriptors des de la dècada dels 80, paral•lela a la recopilació de la literatura tradicional. L’exposició de les normes prèvies a l’actual projecte de Llei de Llengües, que reconeix de facto però no de iure l’estatus oficial de català i aragonès, indica que tampoc ara se complirà lo mandat constitucional de l’article 3.2. I l’experiència de l’ensenyament del català a les escoles revelà la precarietat de qui no té materials didàctics ni preparació suficient ni un marc legal per a l’assignatura, a diferència de la llengua estatal i de les estrangeres.
Algunes intervencions del públic van presentar la cara dels prejudicis vigents, fills de la ignorància o de la càrrega política que arrossega lo català a l’Aragó. L’argumentum ex auctoritate, generalment acceptat als àmbits científics estrictes, pareix insuficient als humanístics, en què intervenen sentiments i vísceres en detriment de la raó objectiva. Cal molta reflexió i diàleg per tal d’acabar l’alineació —terme marxista destacat per un assistent¬— d’alguns catalanoparlants aragonesos, que li neguen a la llengua lo nom consensuat pels lingüistes i la dignitat d’estudiar-la, utilitzar-la en públic o transmetre-la als seus fills. Humani nil alienum (res humà m’és estrany) diuen a Alcanyís, premissa que haurem d’adoptar per construir la unitat sociolingüística.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario